MENY LUKK

Oppsett av Android telefon

Telefoner som er kjøpt av kommunen etter 15. juni 2023 er nå registrert av FARTT. For å lese mer om denne endringen, les veiledningen Oppsett av mobiltelefoner og nettbrett.

Det er to typer telefoner:

  1. Tjenestetelefon (jobb og privat)
  2. Arbeidstelefon

Oppsett av disse to typene er forskjellig

Tjenestetelefon

  1. Skru på telefonen og vent
  2. Sett norsk språk
  3. Godta personvern
  4. Koble telefonen til trådløst nettverk (WiFi) enten ved å skanne QR-kode eller oppgi brukernavn og passord. Vent for klargjøring
  5. Aksepter bruk av Google og gå videre til innlogging
  6. Logg på med din kommunale e-postadresse og passord. Enheten blir oppdatert
  7. Installer APPer (Intune og Authenticator). Klikk på Ferdig
  8. Registrer enhet. Logg med ditt passord og registrer enheten
  9. Fullfør registering av enheten i IKT Fjellregionen IKS og klikk på NEXT/NESTE
  10. Velg enhet: Telefon og trykk på DONE knappen
  11. Fullfør konfigurasjon av Google. Her kan du foreta en gjenoppretting av sikkerhetskopi, innlogging til din egen Google bruker. Sett PIN-kode eller passord

Se skjermbilder fra hele prosessen (kan være noen små justeringer avhengig av modell):


NB! Viktig å fullføre oppsett og sette PIN-kode før du fortsetter

Arbeidstelefon

Telefonen leveres klar til bruk fra FARTT med egen PIN kode. Tilgjengelig APPer ligger i Google Play på enheten.

Hva er forskjell mellom tjeneste- og arbeidstelefon?

Arbeidstelefon har et abonnement som arbeidsgiver eier, og skal kun brukes i arbeidssammenheng. Denne telefonen legges igjen på arbeidsplass ved endt arbeidsdag. Telefonen skal ikke brukes privat, er sperret for bruk i utlandet og innholdstjenester. Telefonen har også begrenset med APPer.

En tjenestetelefon har et abonnement som du bruker kombinert med privat og jobb, og abonnementet er skattepliktig. Arbeidsgiver dekker en maks sum for anskaffelse av enhet.

Les mer om oppsett av mobiltelefoner og nettbrett