Eksempler på søppelpost

Vi har gode filtre på våre e-post tjenester, men likevel er det noen e-poster som slipper igjennom. Denne siden inneholder bildegalleri av de mest kjente e-postene.

Her er noen gode tips og råd:

  • Klikk aldri på lenker i e-post: logg deg i stedet på nettsiden for å se om det er noe som skal leses eller som krever en handling. Stol aldri på avsenderen, uansett hvem det er!
  • Se på avsenderen: Klikk på avsender og sjekk om avsender adresse er riktig. Sjekk nøye skrivemåte og om det er sannsynlig om du får e-post fra avsenderen
  • Språk og innhold: Du kan enkelt avsløre søppelpost ved å se på språk, setningsoppbygging, skrivefeil osv. Husk at med KI (Kunstig Intelligens) så blir e-poster nå bedre utformet, og at det blir vanskeligere å oppdage svindlere.
  • Hvorfor får du e-posten? Er det sannsynlig at du får e-posten og har du brukt e-postadressen til tjenesten?
  • Betal aldri fra e-post: ikke utfør noen finansielle transaksjoner fra en e-post.
  • BankID og koder (MFA): Sjekk alltid hvem som sender og har du ikke bedt om å få kode, så ignorer du forespørsler. Det pågår nå forsøk på å få tak i koden du får på SMS eller i Authenticator APPen
  • Rapporter og blokker: får du e-poster i innboksen din, kan du enkelt høyreklikke i Outlook og markere denne for søppelpost («Send til søppelpostmappe» og «Blokkere avsender»).

Nyhetsbrev

Vi trenger din hjelp med å få ned mengden med søppelpost. Vennligst meld deg av alle private nyhetsbrev med din kommunale e-postadresse. Bruk din private e-postadresse til dette formålet. Les mer om privat bruk.

Eksempler på søppelpost

Galleriet blir fortløpende oppdatert

Er du i tvil?

Ta kontakt med oss på FARTT Service og husk å legg ved skjermbilde av meldingen (eller når du har mottatt den: dato og tidspunkt)