Datatilsynet har nylig publisert viktig informasjon som gjelder alle som bruker Meta-plattformer som Facebook og Instagram. Mange av oss har den siste tiden blitt bedt om å velge mellom å samtykke til personlig tilpassede annonser eller å betale en månedlig avgift.
Vi oppfordrer nå alle ansatte til å benytte seg av et tredje, og gratis, alternativ som gir bedre beskyttelse av personopplysningene dine. Ved å endre innstillingene kan du motta annonser som er basert på færre av dine personlige data.
Dette alternativet ble ikke presentert i samtykkeforespørselen, men er tilgjengelig i innstillingene. Følg instruksjonene under for å gjøre endringen.
Slik endrer du innstillingene for annonser
Du kan gjøre dette direkte via Facebook > Kontosenter. Hvis du har koblet Facebook- og Instagram-kontoene dine, trenger du bare å gjøre endringen ett sted.
På Facebook (mobil eller desktop):
- Gå til Facebook og finn Innstillinger og personvern.
- Velg Kontosenter.
- Klikk på Annonsepreferanser.
- Velg Annonseinnstillinger.
- Velg Annonseopplevelse.
- Bytt til Mindre tilpassede annonser og bekreft.
På Instagram (mobil):
- Åpne Instagram-appen og gå til profilen din.
- Gå til Innstillinger og personvern.
- Velg Kontosenter.
- Klikk på Annonsepreferanser.
- Velg Annonseinnstillinger.
- Velg Annonseopplevelse.
- Bytt til Mindre tilpassede annonser og bekreft.
Vi oppfordrer alle til å ta seg tid til å gjøre denne endringen for å beskytte egne personopplysninger.