MENY LUKK

Pågående svindelforsøk / MFA misbruk

Det pågår en mengde svindelforsøk på SMS, telefon og i sosiale medier for tiden. Ofte kommer det en telefon fra en person som snakker engelsk. Dette har vært ofte forhåndsinnspilte meldinger, med ulike temaer. Telefonnummeret som er brukt varierer mellom utenlandske og norske nummere, og det er observert at nummer til Servicetorget i Tynset kommune er misbrukt.

Multifaktor (MFA) misbruk

13.11.2023: Vi er kjent med at det foregår misbruk av multifaktor autentisering, hvor angriper lager falske nettsider og sender ut meldinger som er helt identisk til når du skal verifisere med et tall fra Microsoft Authenticator APPen. Vær oppmerksom på å sjekke hvilken adresse (URL) som vises i nettleseren og om du virkelig har forsøkt å logge deg inn. Du skal kun oppgi kode hvis du forsøker å logge deg inn. Får stadig varsel om å oppgi kode flere ganger, avbryt og ta kontakt med FARTT Service.

Andre hendelser som er rapportert

  • Facebook: du mottar en melding via Messenger, som inneholder at Facebook siden blir sperret pga mistenkelig aktivitet. Lenken i meldingen går til en nettside i Brasil, samt at avsender er ukjent. Meta ville aldri ha sendt slik informasjon via Messenger. Disse meldingene kan markeres som søppelpost
  • Parkeringsgebyr: Mange ulike varianter om at du må betale parkeringsgebyr. Innholdet i e-posten kan være fra ulike selskaper, og inneholde faktiske opplysninger.
  • Fortolling: En klassiker om at du har fått en pakke som er stoppet i tollen, og du må betale et lite gebyr for å frigi pakken
  • Finans: Mange ulike varianter er brukt, og alle kjente bankene er misbrukt. Målet er å få deg til å logge inn med Bank-ID på en falsk nettside
  • Politiet: Flere telefonsamtaler med personer som utgir seg for å være politiet, og har som mål om å skaffe til veie personopplysninger og din Bank-ID.
  • Delte dokumenter fra OneDrive/Sharepoint: du mottar en e-post hvor det står at noen har delt et dokument med deg, og du må logge deg inn for å lese dokumentet. Lenken går til en nettside som ser ut som Microsoft365. Sjekk derfor alltid adressen (URL) før du eventuelt klikker på noen lenker. Du vil som oftest se dette i den opprinnelige e-posten.

Sjekk ALLTID avsenderadresse og adressen som åpnes i nettleseren